Go to Top

I Jornades sobre l’Ensenyament de les Ciències a Infantil i Primària (Palma de Mallorca)

L’exploració i la indagació a l’aula

15 i 16 de maig del 2015

Palma de Mallorca

  • Objectius

  • Programa

  • Programa en PDF

  • Estructura

  • Fòrum d'experiències

  • Resums de les conferències i fòrum d'experiències

  • Informació i inscripció

  • Lloc de realització

  • Organitza

  • Crèdits

Les jornades versaran sobre l’ensenyament de les ciències a l’educació infantil i primària. Prestarem especial atenció a les activitats de modelització i d’indagació a l’aula. També oferirem recursos experimentals de ciència que serveixin al professorat com a eines de motivació en el seu dia a dia i abordarem l’educació per projectes.

Programa

Divendres 15 de maig

15.30-16 h: Recepció i entrega de la documentació

16 h: Acte inaugural de les Jornades

16.30 h: Conferència inaugural

Aprendre a investigar i investigar per comprendre

Jordi Martí Feixas, professor de Didàctica de les Ciències a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

17.45-18 h: Pausa

18-19.45 h: Fòrum d’experiències

19.45-20.30 h: Conferència

Les flors tenen llengua

Carolina Monreal Marín, tècnic en educació infantil i coordinadora de les escoles infantils municipals a l’Institut Municipal d’Educació i Biblioteques de Calvià

Dissabte 16 de maig

9 -10.45 h: Fòrum d’experiències

10.45-11.15 h: Pausa cafè

11.15-13 h: Fòrum d’experiències

13-14.30 h: Conferència de clausura

Entreteniciència: una proposta didàctica per a ensenyar delectant

Rafael García Molina, professor del Departament de Física, Universitat de Múrcia

16 h: Activitats complementàries opcionals: vaixell oceanogràfic de la ICTS SOCIB (Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears) o visita guiada al CaixaForum Palma

Visita al Vaixell oceanogràfic de la ICTS SOCIB (Sistema d’Observació i Predicció Costaner de les Illes Balears)

La ICTS SOCIB contribueix a consolidar les activitats de recerca en Oceanografia Operacional, Tecnologies Marines i Sostenibilitat. Constitueix la primera Infraestructura Científica Tècnica Singular de la Xarxa Espanyola de ICTS que existeix a les illes. Aquest catamarà realitza treballs de recerca oceanogràfica a la zona marítima i costanera de les Illes Balears i el Mediterrani. Durant la visita, a més de conèixer l’embarcació i el seu equipament, es presentarà el projecte “Medclic: El Mediterrani a un clic”, que sorgeix gràcies a la col·laboració de l’Obra Social “la Caixa”, amb la finalitat d’impulsar la recerca i apropar la labor de SOCIB a la societat, a través de diferents programes educatius i activitats de Divulgació Científica.

Estructura

– Tres conferències

– Tres blocs de tres experiències que es desenvolupen en paral·lel. Cada participant haurà d’escollir l’experiència que li interessi més de cada bloc. Inscripció prèvia

– Dues activitats complementàries opcionals

Fòrum d’experiències

Divendres 15 de maig

18-19.45 h

1. El joc dels oceans com a eina educativa a l’aula de primària
Josep Maria Gili, Equip del projecte El Mar a Fons de l’ICM-CSIC i Obra Social “la Caixa”
2. Jugant amb la física
Rafael García Molina, Departament de Física, Universitat de Múrcia
3. Construïm formes
Daniel Ruiz, Professor de la UIB, divulgador i membre de la Societat Balear de Matemàtiques (SBM-XEIX)

Dissabte 16 de maig

9-10.45 h

4. Investigar els animals
Jordi Martí, professor de Didàctica de les Ciències a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya
5. Els cinc sentits
Giorgio Hausermann, professor d’educació científica i membre de la Junta directiva de l’AIF (Associació per a l’Ensenyament de la Física) d’Itàlia.
Taller italià-castellà. Traducció consecutiva a càrrec d’Aureli Caamaño
6. Experimentar a 0-6, quin repte!
Montserrat Pedreira, directora del Grau en Educació Infantil. Escola Universitària de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC)

11.15-13 h

7. Jugant amb la llum
Andrés de la Hoz, president de l’IOSA (IO-CSIC OSA Student Chapter), divulgador científic i investigador predoctoral a l’Institut d’Òptica del CSIC
8. Els cinc sentits
Giorgio Hausermann, professor d’educació científica i membre de la Junta directiva de l’AIF (Associació per a l’Ensenyament de la Física) d’Itàlia.
Taller italià-castellà. Traducció consecutiva a càrrec d’Aureli Caamaño
9. L’espai de ciència a infantil
Montserrat Pedreira, directora del Grau en Educació Infantil. Escola Universitària de Ciències Socials de Manresa (UVic-UCC)

Resums de les conferències

Conferència inaugural

Aprendre a investigar i investigar per comprendre

La ciència escolar no pot ser com la dels científics, però ha de ser ciència. Tanmateix, no sempre tot el que es fa a les classes de ciències a primària, es pot considerar realment ciència. Prenent com a punt de partida el lema “aprendre a investigar i investigar per comprendre”, la conferència pretén exposar un model de ciència escolar per a l’educació primària que prioritzi el desenvolupament del pensament científic dels nens i nenes.

Jordi Martí Feixas

Professor de Didàctica de les Ciències a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Investiga sobre els models d’ensenyament de les ciències a infantil i primària i sobre la construcció de coneixement didàctic dels mestres per a l’ensenyament de les ciències. Participa regularment en activitats de formació permanent de mestres. Ha publicat un llibre i diversos articles sobre l’ensenyament de les ciències a primària i ha participat en l’elaboració de materials curriculars. Impulsa el congrés “La ciència feta pels infants”, un congrés científic protagonitzat per nens i nenes de 4-12 anys que es porta a terme a la Universitat de Vic des de l’any 2003.

Conferencia de cloenda

Entreteniciencia: una propuesta didáctica para enseñar deleitando

Rafael García Molina, Departament de Física, Universitat de Murcia

La ciència sol tenir escassa presència a l’ensenyament primari, possiblement per la idea arrelada que les activitats científiques són laborioses, difícils, abstractes, requereixen materials complexos i, en moltes ocasions, se les titlla d’avorrides. Possiblement els primers tòpics de la relació anterior siguen (parcialment) certs, però no és veritat que la ciència siga avorrida. Entreteniciència és una variant de la ciència recreativa que combina els aspectes formatius, metodològics i didàctics, juntament amb els lúdics, artístics…; per això, ofereix un repertori d’activitats que, convenientment modulades i contextualitzades, constitueix un recurs excel·lent per capturar l’atenció i estimular l’interès per la ciència dels xiquets (i també del públic general).

Rafael García Molina, és Catedràtic de Física Aplicada a la Universitat de Múrcia, on imparteix les assignatures de Física recreativa (Grau en Física) i Ensenyament pràctic de la Física (Màster de Formació del Professorat). Ha participat activament en tot tipus d’esdeveniments (fires, tallers, cursos, conferències…) dedicats a l’ensenyament i divulgació de la Física, tant a l’Estat Espanyol com a Europa, Amèrica i Àfrica. És editor associat de la Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, on coordina la secció de Ciència recreativa.

Les flors tenen llengua

Carolina Monreal Marín, tècnic en educació infantil i coordinadora de les escoles infantils municipals a l’Institut Municipal d’Educació i Biblioteques de Calvià

Treballar la ciència amb nens de 0-3 representa un repte per als professionals d’aquesta etapa educativa, un canvi de perspectiva i de planificació de les activitats i projectes que realitzem amb els alumnes. A les Escoles Infantils de Calvià, proposem diverses activitats i sessions basades en l’experimentació i l’exploració, amb una intervenció mínima, precisa i molt mesurada per part dels docents. La finalitat d’aquestes activitats és alimentar la curiositat, l’observació, l’interès, la investigació i la creació de preguntes i hipòtesis per part dels alumnes. Amb la manipulació i observació dels diferents materials s’estableixen relacions logicomatemàtiques entre els objectes. Amb aquest tipus de joc, tan exploratori com experimental, els nens interpretaran la informació sensorial i establiran relacions, provant, aplicant canvis i observant els resultats. Amb la presentació de les diferents activitats i projectes que desenvolupem als centres, volem mostrar com es treballa la ciència des d’una perspectiva lúdica al 1r cicle d’Educació infantil.

Resums dels fòrums d’experiències

Taller 1

El joc dels oceans com a eina educativa a l’aula de primària

Josep Maria Gili, Equip del projecte El Mar a Fons de l’ICM-CSIC i Obra Social “la Caixa”

El Mar a Fons, una plataforma “on line” de nous continguts per a l’aula sobre els mars i els oceans. El joc “Oceans” com a eina educativa a les aules de primària

El projecte El Mar a Fons es va crear amb el propòsit d’oferir nous continguts i materials didàctics per al professorat i alumnat d’educació secundària i primària. Aquests continguts estan basats en el coneixement dels mars i oceans que podem transmetre des d’un centre de recerca en Ciències del Mar. Els dos eixos vertebradors del projecte van ser, per una banda, diversificar els materials disponibles i fer molt fàcilment accessible uns recursos molt poc utilitzats a l’aula com són els que ofereix el medi marí, i per altra banda treballar continguts elaborats directament des de l’actualitat científica que pot oferir un centre de recerca capdavanter en recerca marina, amb el rigor i l’actualitat que el món de la investigació pot proporcionar. Després de tres de treball a les aules, el projecte ha volgut fer el pas a les famílies, i amb l’experiència d’aquests anys hem desenvolupat un joc de taula que pretén que alumnes, professors i famílies treballin conjuntament el coneixement del medi marí de manera lúdica però alhora profitosa. Creiem que un millor coneixement del medi marí és essencial per a entendre la necessitat de preservar-lo i, tanmateix, per a estimar-lo.

Josep M. Gili

Treballa en l’actualitat en l’Institut de Ciències del Mar de Barcelona, on ha creat el Grup d’Ecologia del Bentos Marí. Des de fa 35 anys ha treballat en diferents camps de l’ecologia marina entre els quals en destaquen: l’estudi integrat d’ecosistemes litorals, l’estructura i dinàmica de comunitats bentòniques, l’ecologia del zooplàncton, l’ecologia tròfica d’invertebrats marins, i la biodiversitat i taxonomia de cnidaris. Ha rebut el premi Medi Ambient 2010 de l’Institut d’Estudis Catalans.

Taller 2

Jugant amb la física

Rafael García Molina, Departament de Física, Universitat de Murcia

El propòsit del taller és apropar la física al professorat que, en el seu moment, no la va trobar interessant ni entretinguda. Per a això realitzarem activitats en què predominarà el vessant lúdic, però sense descuidar-ne el formatiu.

Veurem els colors que s’amaguen dins de la tinta d’un retolador, crearem targetes iridescents, construirem ninots equilibristes, jugarem amb globus, ens deixarem enganyar (i enganyarem ) amb il·lusions òptiques… i moltes altres activitats realitzades amb materials quotidians, les quals poden aprofitar tant per ensenyar ciència com per fer un obsequi algun dia assenyalat dins el calendari escolar o, també, per organitzar una festa al centre educatiu. En definitiva, mostrarem que podem passar-ho tan bé amb la ciència com amb qualsevol altra activitat intel·lectual ideada per l’homo sapiens (que també és ludens ) .

Rafael García Molina, és Catedràtic de Física Aplicada a la Universitat de Múrcia, on imparteix les assignatures de Física recreativa (Grau en Física) i Ensenyament pràctic de la Física (Màster de Formació del Professorat). Ha participat activament en tot tipus d’esdeveniments (fires, tallers, cursos, conferències…) dedicats a l’ensenyament i divulgació de la Física, tant a l’Estat Espanyol com a Europa, Amèrica i Àfrica. És editor associat de la Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, on coordina la secció de Ciència recreativa.

Taller 3

Construïm formes

Daniel Ruiz, Professor de la UIB (Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica) divulgador i membre de la Societat Balear de Matemàtiques (SBM-XEIX).

Es pot ensenyar i aprendre geometria d’una manera atractiva i propera? En aquest taller presentarem i analitzarem activitats amb diferents materials quotidians (envasos, llepolies, cordills…) i amb materials estructurats (geoplans, policubs, poliedres encaixables…) que serveixen per a l’ensenyament i aprenentatge de la geometria a l’educació infantil i primària, amb un objectiu principal: aconseguir la comprensió dels conceptes proposats, així com estudiar les possibilitats del material estructurat al bloc de geometria y també presentar activitats per un aprenentatge significatiu de la geometria.

La SBM-XEIX és una associació que pretén contribuir a la promoció i divulgació del coneixement de les matemàtiques en tots els estaments de la societat de les Illes Balears així com contribuir a millorar tots els aspectes que incideixen en l’ensenyament de les matemàtiques, tant en l’àmbit educatiu com en qualsevol altre àmbit fora de l’entorn escolar o acadèmic. Aquest taller ha estat dissenyat per una comissió educativa composta per mestres i professors de diferents nivells educatius (Aina González Juan, Maria Magdalena Martí Pons, Ana Belén Petro Balaguer, Juan Vicente Riera Clapés, Maria Àngels Rueda Portilla, i Daniel Ruiz)

Taller 4

Investigar els animals

Jordi Martí

L’estudi de les interaccions ecològiques i del comportament dels animals pot ser un bon context per introduir algunes pràctiques científiques com ara la formulació de preguntes investigables, el disseny d’investigacions, l’establiment de conclusions o l’ús de models per construir explicacions. Aquest taller vol mostrar com es poden aprofitar totes aquestes possibilitats a l’aula.

Jordi Martí Feixas

Breu CV: Professos de Didàctica de les Ciències a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Investiga sobre els models d’ensenyament de les ciències a infantil i primària i sobre la construcció de coneixement didàctic dels mestres per a l’ensenyament de les ciències. Participa regularment en activitat de formació permanent de mestres. Ha publicat un llibre i diversos articles sobre l’ensenyament de les ciències a primària i ha participat en l’elaboració de materials curriculars. Impulsa el congrés “La ciència feta pels infants”, un congrés científic protagonitzat per nens i nenes de 4-12 anys que es porta a terme a la Universitat de Vic des de l’any 2003.

Taller 5 i Taller 8

Els cinc sentits. Come ti… sensi?

Per viure hem d’interaccionar amb el món que ens envolta. En funció de com prenem consciència de la realitat externa, adaptem el nostre comportament. La percepció té lloc gràcies als nostres sentits, que són la vista, l’oïda, el gust, l’olfacte i el tacte. La capacitat dels nostres sentits de percebre l’ambient que ens envolta es basa en una sèrie de fenòmens biològics, químics i físics; però, la veritable consciència es produeix gràcies al nostre cervell que codifica els missatges que rebem a través dels sentits.

En el taller Com et…sens? farem una presentació interactiva que ens permetrà jugar, experimentar i meravellar-nos dels nostres sentits amb l’objectiu de comprendre’ls i apreciar-los amb més profunditat.

https://giocafisica.files.wordpress.com/2013/11/presentazione-come-ti-sensi-senza-filmati.pdf

Giorgio Häusermann

Llicenciat en Física per la Universitat de Milà. Del 1957 al 2002 va ser professor de matemàtiques i física en escoles del cantó de Ticino. Del 2002 al 2010 va ser responsable de la formació del professorat de secundària en l’Alta Escola Pedagògica de Locarno (Suiza).Del 2010 al 2014 va ser professor d’Educació científica en la formació del professorat de primària. Des del 2008 és membre de la Junta directiva de l’AIF (Associació per a l’Ensenyament de la Física) d’Itàlia. També és responsable del Jardí de la ciència d’Ascona (Suïssa).

http://scatoladieinstein.com/

Taller 6

Experimentar a 0-6, quin repte!

Montse Pedreira

Inquietud, curiositat, ganes de saber, necessitat d’entendre, fer-se preguntes, pensar, provar, repensar, comprovar…. l’experimentació com una manera natural de les persones d’intentar entendre millor el món que ens envolta. Ens plantejarem com crear o millorar les nostres propostes d’experimentació a l’aula per a què aconsegueixin la implicació i l’acció intencionada dels infants.

Montse Pedreira. Mestra d’Educació Infantil i Primària durant 17 anys en diferents centres públics de la comarca del Bages, el curs 2000-01, arrel de la concessió d’una llicència per estudis del Departament d’Educació, vaig orientar la meva feina a la formació permanent i a la formació inicial de mestres d’infantil (UAB, Blanquerna-URL) en l’àmbit de la didàctica de les ciències

El curs 2007-08 vaig tornar a l’escola, a un centre de nova creació a Rellinars, prop de Terrassa, que vam muntar juntament amb 5 mestres més, amb molta il·lusió i moltes ganes (i molta feina!), tot intentant fer una escola que respongués al que creiem que és aprendre.

Actualment, i des del curs 2009-2010, estic portant la Direcció dels Estudis de Grau en Educació Infantil a la Fundació Universitària del Bages (UVic-UCC).

Taller 7

Jugant amb la llum

Andrés de la Hoz és l’actual president del IOSA (IO-CSIC OSA Student Chapter), divulgador científic i investigador predoctoral en l’Institut d’Òptica del CSIC (Grup de Visió i Biofotónica).

IOSA (IO-CSIC OSA Student Chapter) és un grup d’investigadors de l’Institut d’Òptica del CSIC que en el marc de l’activitat internacional de la Optical Society of America (OSA), té com a objectiu fonamental fomentar i difondre el coneixement científic a l’àrea de l’Òptica.

La llum, l’òptica i les tecnologies fotòniques són imprescindibles en el nostre dia a dia. Així ho ha reconegut l’ONU, declarant 2015, l’Any Internacional de la Llum i de les Tecnologies basades en la Llum. En aquest taller, investigadors de l’Institut d’Òptica del CSIC mostraran com explicar conceptes complexos sobre la llum de manera senzilla i divulgativa. Els assistents podran aprendre a muntar diferents tallers sobre òptica, com triar els conceptes a explicar, com dissenyar-los, quins materials utilitzar i a més, ells mateixos, podran posar a prova aquests tallers. També presentaran diversos recursos i programes del CSIC on la protagonista és la divulgació i didàctica de l’òptica.

Andrés de la Hoz és l’actual president del IOSA (IO-CSIC OSA Student Chapter), divulgador científic i investigador predoctoral en l’Institut d’Òptica del CSIC (Grup de Visió i Biofotónica).

Taller 9

L’espai de ciència a infantil

Crear un espai permanent de descoberta a infantil amb l’objectiu de promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través de l’activitat exploratòria i el joc, planteja molts dubtes i incerteses: quins materials hem de tenir? com han de ser? quins processos d’aprenentatge ens interessa que passin? quin hauria de ser el nostre paper com adults? Abordarem aquests i altres temes de manera distesa a partir de l’anàlisi d’experiències existents i dels propis neguits.

Montse Pedreira. Mestra d’Educació Infantil i Primària durant 17 anys en diferents centres públics de la comarca del Bages, el curs 2000-01, arrel de la concessió d’una llicència per estudis del Departament d’Educació, vaig orientar la meva feina a la formació permanent i a la formació inicial de mestres d’infantil (UAB, Blanquerna-URL) en l’àmbit de la didàctica de les ciències

El curs 2007-08 vaig tornar a l’escola, a un centre de nova creació a Rellinars, prop de Terrassa, que vam muntar juntament amb 5 mestres més, amb molta il·lusió i moltes ganes (i molta feina!), tot intentant fer una escola que respongués al que creiem que és aprendre.

Actualment, i des del curs 2009-2010, estic portant la Direcció dels Estudis de Grau en Educació Infantil a la Fundació Universitària del Bages (UVic-UCC).

Informació i inscripció

– Per internet: mitjançant targeta VISA

Inscripció

– Telefònicament per transferència bancària

Drets d’inscripció: 30 euros

Període d’inscripció: fins al 13 de maig

915224597 – 628787875

secretaria@consejogeneralcdl.es

Lloc de realització

CaixaForum Palma

Plaça de Weyler, 3

07001 Palma de Mallorca

Fundació “la Caixa”

Consejo General de Colegios de Doctores y Licenciados en Filosofía y Letras y en Ciencias i el CDL de les Balears

Delegació del CSIC a les Illes Balears. Unitat de Cultura Científica

Amb la col·laboració del Ministeri d’Educació, Cultura i Esport

Crèdits

Per obtenir el certificat degudament diligenciat pel Ministeri d’Educació cal presentar un certificat del centre on treballeu, o un certificat de vida laboral expedit per la Seguretat Social, o la capçalera de la nòmina. Total: 1 crèdit

Aquesta activitat de formació va dirigida al professorat i personal especialitzat amb destinació en centres públics i privats en què s’imparteixin ensenyaments de règim general i de règim especial

Caminin önünde ve iki yanında geniş cami halısı, cami halıları dış avlusu olup duvarlarla çevrilidir. Zemin kaplama malzemesi kategorisine giren cami halıları, cami ye girerken ilk göze çarpan bir dekordur. Dekoru farklı yapan ise, halıdaki desen, ipliğin kalitesi ve motifteki göz alıcı tasarımlardır. Betonarme zemini kaplamasının dışında cemaatin rahat bir şekilde ibadet etmesini sağlayan cami halıları kaliteli malzemelerden ipliklerden üretilir. Halının dokusundaki sıklıkla orantılı olan kalite, dokunulduğunda kendini belli eder. Bu avulya 3 ü cephede olmak üzere, sekiz kapıdan girilir. Avlusu, 26 adet granit mermer ve porfir sütuna oturtulmuş, 30 kubbeyle çevrili geniş alandır. Mermer döşemeli bu geniş sahanın ortasında 6 mermer sütunlu şadırvan, sahanın azametini gösterir. Şadırvanın kemerleri, kabartma olarak Rumi geçmelerle ve köşebentleri, kabartma, lale ve karanfil motifleriyle bezelidir. İç avluya, biri cepheden ikisi yandan olmak üzere herbiri merdivenli 3 kapıdan girilmektedir.